Psykopater

Jag har ända sedan jag var liten intresserat mig för ämnet psykologi och läst mycket böcker för att öka min förståelse - Hur och varför vissa personer beter sig som de gör. För mig har det alltid verkat obegripligt och chockerande att beskåda samvetslösa individer.Hur kan dom vara så elak?

Men att läsa psykologi har underlättat mycket för mig och det är utifrån det mitt enorma intresse för psykologi härstammar. Desto mer kunskap man har, desto enklare blir det att vara tillräckligt stark för att skydda sig själv mot att låta en psykopat förvrida huvudet på en.

Alla personer är ju inte skapta lika och vi styrs alla av olika inneboende drivkrafter.

Det är mycket som faller på plats när det gäller psykopati sett utifrån alla perspektiv. Kunskap inom området har fått mig att förstå att det egentligen är väldigt synd om psykopater, även om de inte är medvetna om det själv. Precis som en blind inte vet hur det är att se. Så vet inte en psykopat hur det är att känna empati till andra människor.

Vad vore livet utan känslor? Tomt.

Jag skulle vilja påstå att psykopati är motpolen till att vara utvecklingsstörd då en psykopat ofta har ett högt IQ men inget EQ alls. En psykopat är alltså emotionellt handikappad.

Problemet med psykopater är att knappt expertisen kan ställa diagnos, forskare kämpar för att hitta botemedel. Frågan är om de inte kämpar förgäves då min teori är, att det nästintill skulle vara en omöjlighet att få en psykopat att ens vilja ta botemedlet, jag menar man kan ju inte tvinga en person som redan är mycket nöjd med sig själv att förändras.

Psykopatens drivkraft är ju att ljuga och manipulera och skulle man mot förmodan få personen att gå i terapi är det mer troligt att de gör det i syfte att bli ännu mer skicklig på att ljuga och manipulera, med målet att lyckas förvrida huvudet på terapeuten. För personen fyller sitt enorma tomrum där känslolivet skulle ha varit med att spela på andra människors känslor i hopp och förtvivlan. För det är så de tillfredställer sina inneboende lustar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0